Ikhlas tapi rindu..
Monday, February 13, 2012 by MAWAR BERDURI in


Mencuri masa selama sejam lebih, aku menyelusuri kisah Delisa bersama hafalan bacaan solatnya menerusi filem Hafalan Shalat Delisa. Kisah pilu ini membuatkan aku teringatkan arwah Abang. Ya, ujian yang aku alami masih tidak sehebat saudaraku di Aceh. Mereka bukan sahaja kehilangan seorang adik malah hampir keseluruhan ahli keluarga mereka, tempat tinggal mereka malah hamper tidak ada apa-apa lagi yang tinggal. Aku masih ada kedua ibu bapa, masih ada 4 orang adik yang lain. Masih ada rumah tempat berteduh dan masih boleh terus belajar. Meskipun hanya sebuah lakonan, aku seharusnya mencemburui Delisa. Seorang anak kecil yang menjadi kekuatan buat abinya, buat ustaz Rahmannya, buat rakan-rakannya malah buat mereka di sekelilingnya yang telah diuji dengan hebatnya oleh Allah swt. Bukan tidak pernah aku diuji, tetapi ujian sebuah kehilangan ini agak menyesakkan dadaku. Membujuk hati, aku yakinkan diri, Allah swt sangat mengasihi Abang dan itulah hakikatnya. Bak kata Delisa pada abinya, aku ikhlas akan pemergian Abang, cuma aku rindu. Tidak salah, bukan. Abang, kaklong akan sentiasa memperbaiki bacaan solat kaklong, supaya kaklong dapat mendoakan Abang di sana.  

p/s: Terima kasih atas saranan untuk filem ni. 

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...