Hari Ini Dan Suatu Ketika Dahulu
Monday, January 09, 2012 by MAWAR BERDURI in

"Assalamualaikum Asmaa'.
maaf la klau msg ni ganggu asmaa'... 
ingt aisyah (bukan nama sebenar) lg x? nk mntk tlg ni... sepanjang aisyah knal asmaa'... aisyah rsa asmaa' la org yg plg sesuai bleh tlg aisyah... nk mintak asmaa' tarbiyah aisyah... usrah secara alam maya... klau Allah tergerakkan hati asmaa' nk tlg aisyah, ni no fon aisyah 019-*******..."

Aku terkesima tatkala menerima mesej ini di dalam Inbox di Facebook pada September tahun lalu. Aku perhatikan namanya. Cuba memastikan sama ada aku kenal orangnya. Masih kabur. Aku lihat profile di Facebook. SBPI Batu Rakit, class of 2006! Lantas aku teringat, nama inilah yang antara yang sering disebut-sebut dalam mesyuarat pengawas suatu ketika dahulu. Disebut-sebut kerana peraturan sekolah yang dibenci dan dilanggarnya. Dan aku pasti, aku yang pengawas ketika itu, sudah pasti menjadi musuhnya. Namun, setelah 5 tahun berlalu...

Aku berbisik. Apakah aku layak membantumu sahabatku? Apakah aku mampu luangkan masaku buatmu dalam keadaan aku sendiri sesak dengan masaku? Apakah aku yang mungkin dikau benci dahulu, mampu kau depani dalam tautan ukhwah yang bakal diperbaharui?  Persoalan-persoalan ini keluar bertalu-talu dari benak fikiranku. Aku tidak pasti adakah datangnya dari kegusaran diriku atau syaitan yang mencucuk-cucuk jiwaku.

Mengenangkan kisah Abdullah Ibn Ummi Makhtum, aku membuka planner ku. Cuba mencari sedikit ruang untuk aku adakan pertemuan dengannya. Pertemuan yang kuharap mampu menjadi tanda pengabdianku pada Dia. Alhamdulillah, yang kurancang terjadi. PadaMu jua segala puji-pujian. Kami bertemu setelah lama terpisah. Pertemuan yang aku yakini lain ertinya buat kami sewaktu ketika dahulu. Syukur padaMu ya Allah, Kau bawakan kami pada pertemuan-pertemuan yang seterusnya. Hanya untuk mencari redhaMu.
..........................................

Beberapa hari yang lalu, kami bermusafir. Sengaja aku rancangkan bagi memantapkan ketiga-tiga rukun usrah yang kami pegang. Tawakkalku pada Allah swt agar hasratku tercapai. Sepanjang permusafiran, kami bercerita dan berkongsi. Dari perihal peribadi kepada kisah-kisah lama sewaktu di sekolah dahulu. Empat jam tempoh perjalanan bagai tidak terasa jauhnya. Kami berjalan dan berjalan. Sempat juga aku perkenalkan pada sahabat-sahabatku yang kami temui di perjalanan. Dan kami pulang memandangkan dia perlu bekerja pada hari berikutnya.

 Yang sempat kurakamkan di musafir kami. Cantikkan. =)

"Asmaa' ada nak pergi mana-mana lepas ni?"
"Rasa-rasa macam nak singgah Masjid Jamek, ada nak beli barang sikit. Aisyah nak ikut?"
"Kalau Asmaa' pergi Masjid Jamek, nak ikut. Aisyah nak beli tudung yang labuh sikit. Tapi bukan yang bidang 60. Hehe.. Kalau nak beli sendiri, Aisyah tak pandai."
"Owh, boleh-boleh. Kalau yang labuh sikit daripada yang Aisyah pakai, ada yang bidang 50. Asmaa' tau tempat yang kita boleh dapat diskaun. Jom!"
"Jom!"
...................................................

Ya Allah, Engkaulah Maha Pemberi Petunjuk. La haula wala quwwata illa billah.

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...