Ceritera 1
Sunday, January 08, 2012 by MAWAR BERDURI in

Inilah cerita aku, di minggu yang lalu.
...................................................

Saman
Bapak aku telah ditahan oleh hulubalang diraja. Dek meletakkan kolek di pinggir laluan perahu besar. Aku terkedu. Ditautkan bapak sang kolek itu di situ. Mudahkan aku meniti ke perahu besar. Ya Allah, ini bicaraMu buatku. Terima kasih ya Tuhan, kurniakan aku bapak sehebat ini. 

Pergilah aku
Perahu besar lambat tiba. Aku sudah gusar. Emak tidak sedap duduk. Bapak pula sudah berulang alik ke kiri ke kanan. Masih tidak tiba. Sudah bergerak satu angka jam. Aku putuskan, "Jom pulang emak, bapak". Namun kata bapak, "Sabar, ini jalan perjuangan. Mudah kamu putus asa. Sabar ya". Akhirnya, tiba jua. Perahu besar rosak, maklum nakhodanya. Pergilah aku ke Serambi Mekah. Mencari barakah padanya.

Trio 
Namamu? Asmaa'. Geranganmu? Asmak. Sudah dua serikandi Abu Bakr. Dan kamu? Aku Asma'. Subhanallah, tiga rupanya kami di sini. Di tanah yang penuh berkat ini. Akhirnya, ada pertemuan untuk kami. SusunanMu, ya Rabb. Jumpalah kami "Asma' Cube".

Doc Dati
"Belum pulih kamu. Jaga diri ya." Temanku. Belajar dia ilmu tabib. Melihat mukaku masih ada kesan sakitku yang lalu. Senyumlah aku. Sangkaku, sudah pulih. Nampaknya, hujan masih harus kujauhi. Payung itu masih perlu kukelek ke sana sini.

Tuan Guru
Jumaat itu, bagai mimpi. Aku melihat begitu dekat, wajah Tuan Guru. Redup matanya. Jernih air mukanya. Dalam keuzuran, ilmu itu masih disampai. Untuk rakyat jelata. Cemburulah mereka yang tidak merasa. 

Pulanglah aku
Tidak pula aku tahu. Pengkalan itu ada dua. Silap aku di pengakalan yang bukan terdapat perahu besar yang aku tambangi. Alhamdulillah, ada jua perahu yang lain. Pulanglah aku dengan hati yang berat. Bumi barakah ini, akan aku jejaki lagi?
........................................................................

Perjuangan itu menuntut keikhlasan dan pergantungan yang tinggi pada Allah swt. Kadangkala, sesuatu yang tidak terlintas di fikiran kita namun, itulah aturan Dia yang Maha Mengetahui. Aturan yang mungkin membuatkan kita rebah, atau terus maju ke depan. Segalanya terletak pada bagaimana kita berhadapan dengan aturan itu. Pokok pangkalnya, ikhlaslah kita dalam perjuangan. Itu antara yang paling besar aku pelajari dalam pemergian aku yang lalu. Pemergian seketika di tanah Serambi Mekah.

p/s:Tenang sungguh air di kali.  

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...