Hidayah Termahal
Wednesday, January 11, 2012 by MAWAR BERDURI in


Malam tadi, aku cuba menghabiskan tulisan Almarhum Ustaz Fathi Yakan, Golongan Yang Tercicir sambil ditemani alunan Dream of Me (Hamza Namira). Jam dua belas tengah malam, aku menutup buku walaupun masih belum berjaya menghabiskan, walaupun mata masih belum mengantuk. Bimbang tidak cukup tidur keesokan hari memandangkan aku sudah berjanji dengan sahabatku untuk berjumpa di UIA. Sedang berusaha melelapkan mata yang masih belum juga mahu tutup, handphone ku berbunyi, tanda ada mesej diterima. Dan sejajar dengan itu, satu misscall juga diterima memberikan pengertian bahawa ada sesuatu yang penting ingin disampaikan.

"Rindunya kat akak. Erm, akak busy ke? Rasa macam need someone to talk to. Tak tahu kenapa, tiba-tiba teringat kat akak."

Dalam hati, aku berkira pada mulanya. Jarum jam sudah menghampiri jam satu pagi, namun segera aku tangkis perkiraan itu yang aku yakini datangnya dari hati yang tidak ikhlas.

"Tak tahu kenapa, akhir-akhir ini Ana (bukan nama sebenar) rasa macam maut tu dekat sangan dengan Ana. Rasa bila Ana buat semua benda, Ana akan rasa takut. Sampai every single thing yang Ana buat, Ana akan fikir pasal mati. Everyday rasa macam esok dah takde untuk Ana."
...............................


Hidayah Allah swt adalah sesuatu yang sangat ajaib, sangat miracle pada sisi kita sebagai seorang manusia yang penuh dengan kelemahan. Sesuatu yang langsung berada di luar kawalan otak kita pada zahirnya. Hidayah itu boleh hadir dalam keadaan dan situasi yang tidak dirancang, tidak disusun dan tidak dibuat-buat. Dan yang pastinya kuasa hidayah itu hanyalah terletak pada pencipta kita, Rabbul Izzati.

Beberapa tahun yang lalu, seorang juruterbang pesawat India kembali kepada Islam setelah pengalaman pesawatnya yang dinaungi dengan redupan awan ketika membawa jenazah Almarhum Tuan Guru Dato' Haji Fadzil Noor, seorang ulama' yang tidak pernah mengenal erti penat lelah dalam memperjuangkan kalimat tauhid. Ada juga kisah artis yang kembali juga kembali kepada Islam setelah diuji dengan saat-saat menghadapi kematian, seperti yang berlaku pada Yusuf Islam dan berbagai-bagai kisah lain yang pastinya sudah sering kita dengar.  

Jika mereka mengkagumkan kita dengan perubahan pegangan hidup yang asalnya tidak Islam kepada mengimani kalimah syahadatain, bagaimana pula dengan kita yang sejak lahir sudah didik dengan cara hidup Islam. Susah sekali dan jarang sekali untuk kita menyedari bahawa kita juga sering diberikan hidayah oleh Allah swt dalam rangka untuk menambahnilaikan iman kita, akhlak kita dan amal kita. Mungkin di atas sifat qanaah yang tidak bertempat apabila merasa cukup dengan ibadat yang dilakukan. Nauzubillahiminzalik. Seolah-olah hidayah yang dicampakkan Allah swt itu hanyalah sesuatu yang menyukarkan kita, menyusahkan kita. Allahurabbi. Siapalah kita untuk layak berasa demikian. Apakah syurga itu begitu murah sehingga kita dengan egonya menafikan hidayah dan petunjuk Allah swt? 

Saya menyeru diri saya, diri sahabat-sahabat sekalian untuk kita letakkan sifat rendah diri dalam persoalan pengabdian diri kepada Allah swt. Sifat rendah diri yang mampu memberikan momentum untuk kita sentiasa mengambil peluang hidayah yang diberikan Allah swt bagi menaikkan darjat kita daripada seorang Muslim kepada seorang Mukmin. Daripada seorang Muslimah kepada seorang Mukminah. Suka untuk saya meminjam kata-kata dari tulisan si cantik Kak Wardina Safiyyah sebagai salah satu cara untuk kita meletakkan kayu ukur dalam setiap kehidupan kita.

-Kata-kata naqibah saya yang cukup saya sayangi tersemat di hati. “Tidak cukup menjadi seorang Muslim, kita mestilah menjadi seorang Muslim yang beriman” katanya. “Tidak cukup beriman saja, namun kita mesti beriman dan berilmu”. “Tidak cukup kita menjadi Muslim beriman yang berilmu, namun kita mesti beramal dengan ilmu itu”. “Dan tidak cukup kita beramal kita mesti ikhlas dalam segala amalan”- Wardina Safiyyah   
.......................................

"Ana, you want to know something? Apa yang Ana rasa itu adalah tanda Allah swt sedang memberikan hidayah pada Ana. Tanda sayangnya Allah swt pada Ana. Apabila Allah swt datangkan ilham pada kita untuk sentiasa fikirkan mengenai kematian, tugas kita untuk sentiasa upgrade iman kita, upgrade akhlak kita. Syukurlah Ana kerana Allah swt sedang mencintaimu."

Akhirnya aku terlelap setelah aku melihat jam yang sudah menunjukkan angka 3.

p/s: Takziah buat Syibrah di atas pemergian sepupunya pagi ini. Innalillahi wainna ilaihirajiun..

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...