RESAH SENDIRI
Monday, April 19, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels: ,

Benarlah kata orang, perkongsian itu tinggi nilainya. Jika tidak pada yang memberi, mungkin ada pada yang menerima. Alhamdulillah, perkongsian dengan sahabat seperjuangan baru-baru ini sedikit sebanyak membuatkan ana berfikir akan tingginya nilai Islam dan iman yang telah Allah swt kurniakan buat hamba-hambaNya yang berjaya melembutkan hati untuk menerima belaian rahmat dari Allah swt. Jiwa hamba-hamba ini akan mudah terasa kehilangan apabila mereka menyedari diri mereka jauh dari Allah swt. Betapa sensitifnya mereka terhadap sesuatu yang menyentuh iman mereka. Masya Allah, hebatnya tarbiyah hati mereka membuatkan mereka terus berusaha mencari redha Allah swt walau di mana mereka berada.

Begitulah sahabat sekalian. Janganlah kita hanya terus meletakkan kekaguman kita pada kehebatan mereka. Didiklah jiwa kita akan menjadi sehebat mereka walau kita dikelilingi dengan mereka yang enggan tunduk pada kuasa Ilahi. Janganlah kita mudah merasa tewas lantaran kita diperlakukan dengan pelbagai rupa. Ada masa kita dihina, dicerca, diumpat dan diperlekehkan hanya kerana kita melakukan sesuatu yang hanyalah untuk mengharapkan redha Allah swt.



Ana masih teringat akan penyuntik jiwa yang dikongsi oleh salah seorang sahabat ana suatu ketika dahulu. Beliau berkata,"Suatu ketika kita mungkin akan dicampakkan ke satu tempat yang mana tiada Muslim di situ. Kita keseorangan, kesepian. Hanya bertemankan keyakinan terhadap peneman yang setia, Rabbul Izzati. Namun kita harus ingat. Apakah makna disebalik Islam itu sendiri. Tunduk, patuh dan penyerahan diri hanya kepada Allah swt.

Nah, jika kita fikirkan, bukankah sang mentari itu Muslim dek kepatuhannya pada sunnatullah. Terbitnya ia di kala pagi dan perginya ia di kala senja. Bagaimana pula dengan sang unggas yang berterbangan? Terbangnya mereka mencari rezeki di fajar hari dan pulangnya mereka pabila petang menjelma. Hebatnya mereka terhadap hukum alam yang diatur oleh Yang Maha Esa.

Sama-sama kita renungi dan bertakafur akan kebesaran Allah swt. Tidaklah dijadikan kita bersendirian di atas muka bumi ini. Alam yang terbentang luas ini setia mendampingi kita hingga tiba saat pengakhiran buat kita semua."

Pendek kata, janganlah kita mudah rasa tertewas jika kita diuji dengan keterasingan. Tenangkan jiwa, bukakan minda agar kita mudah berfikir akan tindakan yang harus diambil. Allah swt pasti membantu jiwa yang mencari cahaya keredhaan Ilahi. Ingat, kita tidak sendirian di atas bumi ini.

Sedikit panduan bagi sesiapa yang menghadapi kesukaran dalam mencari sesuatu untuk pengisian jiwa.
  1. Bagi pengisian berbentuk kuliah, di You Tube banyak penyampaian yang disampaikan oleh mereka yang Insya Allah sedikit sebanyak dapat mengingatkan hati kita. Antara cadangan, Ustaz Zaharuddin, Ustaz Azhar Idrus, Ummah Films by Ali, etc..
  2. Untuk pengisian tersusun, IKIMfm boleh di access secara online.
  3. Usrah online boleh diusahakan namun memerlukan komitmen dari ahli.
  4. Bacaan fikrah dari e-book, perkongsian melalui blog, Islamic website etc.
  5. Akhir sekali, apa-apa usaha yang boleh mampu dilakukan dalam mencari redha Allah swt.
Kesimpulannya, sama-samalah kita mencari redha Allah di mana jua kita berada. Insya Allah, ganjarannya pasti ada di situ.

Pesanan buat ana yang penuh dengan dosa. Astaghfirullah.. Sama-sama kita beramal.. =)

p/s: Who will be the next naqibah?

  1. sab: awat tersenyum sab... ada makna ni..hehe

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...