TAK HABIS-HABIS
Wednesday, March 31, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels: ,

Tanpa sedar, kita telah menjengah ke bulan April. Begitu pantas masa berlalu meninggalkan kita. Kesibukan yang dihadapi sepanjang Mac membuatkan ana hanya mampu menyediakan satu post untuk dikongsi bersama-sama dengan sahabat sekalian. Namun, Insya Allah akan ana terus berusaha untuk istiqamah dalam salah satu wasilah yang ana pilih untuk mengajak sahabat-sahabat dan diri ana sendiri agar bersama-sama kita membersihkan hati kita dari kepompong-kepompong yang telah dicipta oleh mereka yang sekian lama bermusuh dengan Islam. Begitu hebat penangan perang saraf yang mereka mainkan sejak hampir seabad yang lalu sehingga hari ini kita sendiri tidak dapat melihat Islam yang sebenar di dalam masyarakat.

Bersama Ina Naim dan Setiausaha Nisa' Selangor sebagai juri dalam SOUTUCS '10 baru-baru ini. Gaya juara SOUTUCS '10. (NISA' Gombak)
...............................

Memilih untuk tidak terus membebel panjang, ingin ana kongsikan satu isu yang mungkin sudah jemu untuk diperkatakan dalam masyarakat iaitu berkaitan kes pembunuhan terancang oleh ibu bapa atau mereka yang mungkin sesuai digelarkan sebagai syaitan bertopengkan manusia (minta maaf kerana ana terpaksa menggunakan istilah yang agak keras bunyinya). Penjenayah-penjenayah ini tidak jemu-jemu melakukan pembunuhan saban hari terhadap anak-anak kecil yang telah dengan sempurna kejadiannya mahupun terhadap anak-anak yang tidak sempat untuk merasai nikmat kasih sayang di dalam rahim ibu selama 9 bulan 10 hari.

Ya Allah, lindungilah anak ini dari mereka yang bersifat lebih teruk dari binatang.

Apabila isu ini sibuk diperkatakan, perihal tunding menunding sudah menjadi kelaziman dalam melepaskan tanggungjawab di atas bahu pihak lain. Bukankah al-Quran sudah menerangkan dengan jelas dan terang bahawa kita semua ada tanggungjawab di atas segala apa yang berlaku di atas muka bumi ini. Kita semua adalah khalifah! Jadi, jangan terus salah menyalahkan antara satu sama lain. Ambillah apa-apa tindakan dengan penuh strategi bersesuaian dengan kemampuan kita untuk menjalankannya. Kerajaan dengan bidang kuasanya, masyarakat dengan anggota-anggotanya, keluarga dengan ahli-ahlinya dan diri sendiri dengan imannya.

Ana terasa geram apabila terdapat pihak bertanggungjawab yang hanya menjengahkan muka apabila masyarakat mula sibuk memperkatakan tentang sesuatu masalah sedangkan langkah pencegahan langsung tidak dimulakan sebelum masalah itu timbul. Mungkin ana tidak ada hak untuk mempertikaikan tindakan mereka yang kononnya lebih berkuasa, namun hakikatnya, semua manusia ada hak untuk memperbetulkan keadaan agar menjadi lebih baik. Prevention is better than cure. Itulah yang telah Islam ajarkan sejak berkurun lama dahulu dalam setiap perkara yang berlaku di atas muka bumi ini. Jangan sampai azab Allah swt mendahului kita. Nauzubillahimin zalik..
Ana rasa cukuplah sekadar ini ana berkongsi antara isu-isu terkini yang disiarkan di dalam akhbar mahupun di kaca-kaca televisyen khususnya di bumi Malaysia. Jika ana terus menulis, emosi mungkin telah mengatasi akal fikiran ana.

Bersama-samalah kita menyediakan jawapan melalui tindakan-tindakan kita agar kita tidak kelu andai ditanya mengenai tugas yang telah kita lakukan ketika bertemu Allah swt di Padang Mahsyar nanti..

Selamat bermuhasabah...

p/s: Terbaca berita janin di dalam botol yang mungkin digunakan untuk pemujaan.. Astaghfirullah...

  1. serius ko jmp ina naim? apsal x jemput ekin? jemputla.. pastu bgtau ekin, husna amir kim slm kat mawi. hehe.

  1. haha..ko ni husna, tak beubah-ubah dengan mawi.. kalau aku bagi tau kat ekin, nanti dia tanye aku,siapa husna tu..haha

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...