SEINDAH HIASAN
Saturday, January 16, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels:



Wanita solehah. Untuk mencapainya tidaklah semudah untuk menyebutnya. Ayuh kita singkapi sirah para sahabiah di zaman Rasulullah saw dan para sahabat. Betapa gigihnya usaha mereka untuk mencapai redha Allah. Segala penat dan derita sanggup ditelan lantaran kecintaan terhadap Maha Pencipta mengatasi segala-galanya. Kesetiaan seorang isteri bernama Saidatina Khadijah di sisi suami tika baginda dicerca dan dihina membuatkan Rasulullah saw menangisi pemergiannya. Lihatlah kehidupan Saidatina Fatimah dan suaminya yang langsung tidak berjaya dijengah dengan cinta duniawi. Bagaimana pula dengan Saidatina Aisyah yang tiada sedikitpun ungkapan mengeluh tatkala suami tercinta sibuk memperjuangkan agama Allah swt, dan yang pastinya ramai lagi sahabiah-sahabiah yang sanggup berkorban untuk mencapai martabat sebagai seorang wanita solehah. Berikut ana senaraikan antara ciri-ciri wanita solehah yang mungkin dapat kita jadikan panduan untuk sama-sama kita merasai nikmat syurga di akhirat nanti.. Insya Allah..

1-Mencintai Allah swt dan Rasul- prasyarat utama untuk menjadi mukminah sejati
2-Mentaati kedua ibu dan bapa - bukan pada suruhan ke arah kemunkaran dan khusus untuk yang belum memasuki alam baitul Muslim
3-Mentaati suami dan menguruskan rumahtangga - khusus untuk yang sudah membina masjid dan hanya pada perkara yang makruf sahaja
4-Berpakaian menutup aurat sebagaimana yang telah disyariatkan - juga sebagai tanda ketaatan terhadap perintah Allah swt.
5-Menjaga batas pergaulan - sama seperti di atas iaitu sebagai tanda ketaatan terhadap suruhan Allah swt.
6-Bersahabat dengan wanita solehah - untuk turut merasai haruman minyak wangi dan bukannya percikan besi

p/s: Wanita adalah hiasan dunia yang mempunyai fitrah keindahan yang tiada tolok bandingannya pada pandangan insan yang akur akan ciptaan Allah swt. Usahlah kita cacatkan keindahan ini dengan kerendahan akhlak yang membuatkan kita hina di akhirat kelak.

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...