PANJANG HARAPAN
Wednesday, January 20, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels:

Pernah suatu ketika ana memasang cita-cita untuk memiliki sebuah rumah persis yang dipaparkan dalam sebuah drama Korea. Itupun setelah ana menjumpai sebuah rumah yang menyerupainya dalam sebuah majalah hiasan yang agak terkenal di negara kita. Ana mula memikirkan bentuk lanskapnya, luas ruang tamunya dan banyak lagi angan-angan yang telah berjaya dicipta oleh musuh utama manusia yang beriman, syaitan yang pastinya. Namun demikian dengan izin Allah, tidak lama selepas itu, ana telah terpanggil untuk membelek sebuah kitab nukilan Imam Habib Abdullah Haddad, 'Nasihat Agama dan Wasiat Iman'. Sedang asyik membelek, mata ana terpempan pada salah satu tajuk risalah beliau iaitu 'Bahaya panjang harapan'.

Dalam nasihat itu, ana telah ditegur melalui tulisannya akan bahayanya meletakkan suatu keyakinan bahawa kita akan kekal hidup di atas dunia yang fana ini sehingga perasaan itu mengusai hati. Ana mengakui akan kata-kata beliau. Betapa sibuknya kita dalam mengatur kehidupan kita pada masa akan datang membuatkan kita lupa akan persediaan untuk mengahadapi saat kematian yang mungkin berkunjung tiba bila-bila masa. Dalam erti kata lain, betapa larutnya kita di dalam angan-angan yang mungkin hanya menjadi seperti angan-angan Mat Jenin sehingga melupakan akan kepastian yang akan berkunjung tiba.

Rasulullah saw pernah mengingatkan kita dalam sabdanya yang berbunyi: "Orang yang pertama-tama terselamat dari umat ini ialah dengan zuhud dan yakin. Dan yang terakhir binasa pula ialah dengan cintakan harta benda dan panjang harapan."

Jika kita renungkan, adakah jika ajal menjemput kita seminit selepas ini, kita mampu untuk merasai haruman syurga Allah swt? Atau adakah bakaran api neraka yang bakal menanti kita? Nauzubillahi min zalik.. Teringat ana akan salah satu wasiat dari Imam Ghazali akan perkara yang paling hampir dengan diri kita iaitu tidak lain tidak bukan panggilan dari kubur.

Semoga cita-cita adindaku ini untuk menjadi jurutera yang huffaz sentiasa dalam redha Allah swt dan dipermudahkan olehNya.

Menghindari angan-angan atau memendekkan harapan bukanlah bermaksud kita dilarang untuk memasang impian mahupun cita-cita. Namun demikian, semua itu seharusnya diselaraskan semata-mata untuk mengharapkan keredhaan Allah ditambah nilaikan dengan usaha gigih yang dilakukan tanpa meminggirkan doa dan tawakkal ke hadrat Allah swt.

Di samping itu ingatlah pesan Allah swt dalam firmanNya yang bermaksud, " Janganlah engkau menumpukan perhatianmu kepada kesenangan yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan antara mereka sebagai keindahan hidup di dunia, kerana Kami mahu menguji mereka di dalamnya, dan rezeki (pemberian) Tuhanmu adalah lebih baik dan kekal."
(Surah Taha:131)

Akhir kata, semoga Allah swt memberikan kekuatan untuk kita mengamalkan segala perintah Nya. Insya Allah...

p/s: Bekerjalah untuk dunia seolah-olah kita tidak akan mati selama-lamanya. Dan bekerjalah untuk akhirat seolah-olah ajal menunggu kita di hari esok.

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...