JARUM KEROSAKAN
Wednesday, December 16, 2009 by MAWAR BERDURI in Labels:

Hmm.. Rasanya, sudah hampir seminggu ana tidak menjengah blog ni. Maklumlah, bila berada di samping keluarga ni, apa yang tidak sibuk, disibuk-sibukkan. Alhamdulillah, ana masih berkesempatan untuk merasa nikmat berkeluarga jika dibandingkan dengan anak-anak Palestin yang sudah kehilangan ibu dan bapa di usia yang masih kecil.

........................................



Baru-baru ini ana sempat berbincang mengenai sirah Rasulullah saw bersama-sama dengan adik-adik ana dan kedua ummi dan abi setelah menunaikan solat Isyak berjemaah. Ana tertarik untuk mengenengahkan salah satu daripada isu yang dibincangkan iaitu mengenai significantnya peristiwa Rasulullah saw ditidurkan oleh Allah ketika hendak melihat suasana hiburan di kota Mekah. Walaupun berulangkali mencuba untuk ke sana, namun dengan izin Allah swt, Rasulullah saw tetap dipelihara oleh Allah daripada perkara yang boleh merosakkan hati baginda yang suci bersih itu. Abi meminta kami cuba memikirkan apakah yang dapat dilihat daripada peristiwa tersebut di mana pada akhirnya dapatlah dirumuskan betapa besarnya hikmah peristiwa tersebut terutamanya dalam dunia yang penuh dengan kuasa hedonisme ini.

Jika kita fikirkan, tujuan Rasulullah saw pada ketika itu hanyalah untuk melihat dan mengkaji apakah yang sebenarnya berlaku pada majlis hiburan tersebut. Tidaklah baginda berniat untuk turut serta menghiburkan diri dengan perkara-perkara yang melalaikan itu. Namun demikian, betapa besarnya kuasa Allah untuk mengajar kita sebagai seorang manusia yang lemah agar jangan sekali-kali kita mencuba untuk mendekati sesuatu yang haram itu meskipun hanya sekadar untuk memerhati. Subhanallah.. Ana mula membayangkan akan kehidupan ana di tengah kota yang dikelilingi dengan perkara-perkara yang mungkin membawa ana jauh dari landasan Islam.. Nauzubillah...

Abi juga cuba mengaitkan akan peristiwa ini dengan salah satu pengajaran yang telah disampaikan oleh seorang ustaz di kampung ana. Mesej yang disampaikan pada asalnya adalah untuk mereka yang telah bekeluarga namun ana merasakan mesej ini tetap ada relevannya buat sesiapa yang masih tidak mendirikan rumahtangga. Antara yang dapat ana petik ialah betapa perlunya seorang bapa atau seorang ketua keluarga itu untuk mengasingkan keluarganya daripada kerosakan yang berlaku dalam masyarakat yang ada di sekeliling. Dalam erti kata lain, konsep menguzlahkan diri sedikit sebanyak telah dikaitkan dengan perihal ini. Bagi konteks kita yang masih tidak memikul tanggungjawab berkeluarga dan situasi sekeliling kita yang penuh dengan masalah yang berlaku dalam masyarakat, adalah menjadi suatu keperluan untuk memastikan tidak ada secalit pun tempias kerosakan itu mengenai iman di dalam diri kita. Pergantungan yang tinggi pada Allah swt amatlah diperlukan dan carilah sahabat yang mampu membentuk ikatan aqidah dengan diri kiata agar jarum-jarum syaitan tidak dapat menembusi perisai iman yang telah dibina. Janganlah kita tersilap mengambil langkah yang akan menjerumuskan kita ke dalam azab api neraka Allah swt. Nauzubillahiminzalik..

p/s: Dulu-dulu rasa aman bila tinggal di kampung. Tapi sekarang, kat kampung pun ada mat rempit.. pening-pening..

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...