Hikayat sang puteri.
Friday, June 08, 2012 by MAWAR BERDURI in

Hijau
Alhamdulillah, aku berkesempatan untuk berhijau di bumi jelapang padi. Menyatakan sokongan pada sebuah gerakan Islam tertua di Malaysia. Bergerak ke sana bersama-sama geng purple pada pagi Jumaat dan kemudiannya bertemu dengan family di sana. 

Dalam ramai-ramai orang di sana, boleh pulak Ustaz Riduan Mohamad Nor (seorang penulis profilik muda yang sangat hebat) tegur aku di tengah-tengah jalan. Agaknya, dia boleh rasa aura aku sebagai peminat tulisan dia.

"Enti belajar kat Darul Quran ke?"

Erk. Aku terkesima. 

Aku langsung tak plan nak balik ke kampung memandangkan hari Isnin aku ada kelas. Tapi, atas semangat ke'family'an yang kuat, aku balik jugak. =D. On the way balik, kami singgah di kubur As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya dan Almarhum Tuan Guru Haji Fadzil Noor. Dua tokoh ulama' yang amat aku kagumi. Lupa nak copy gambar dari kak Yam

Di Gerik, aku berpengalaman drive di jalan raya yang aku kira agak horror. Tak sampai setengah jam, aku give up. Haha. Mana taknya, tengah-tengah drive, nampak sebuah kereta masuk dalam gaung. 

Kami bermalam di Machang semalaman. Paginya, aku ambil alih tugas memandu Khalid al-Walid nama kereta yang aku bagi dari Machang ke Kuala Terengganu.

Malamnya, aku balik ke KL. Naik bas, tempat duduk belakang. Terhuyung hayang kepalo den.

Demam

Semasa berhijau, aku kehujanan. Lebat sungguh hujan di utara Malaysia ni. Tapi, lebat lagi kedatangan anak muda ke sana. Jalan semua jam.

Berbalik kepada cerita demam, sebaik sahaja sampai ke KL, badan aku dah tak berapa ok. Cuaca KL panas sangat. Tapi, macam biasa, aku biarkan je. Nak jadi tough la katakan. Hasilnya, tak lama lepas tu aku makin teruk. Batuk, selsema. Tapi, still pergi kelas. Bajet rajin.Walaupun aku ni anti ubat, akhirnya aku terpaksa ambil mana yang perlu disebabkan exam yang dah around the corner, orang putih kata.

Maka, dengan bahagianya, aku menelan Breacol sambil menikmati bulan yang cantik di langit malam.

Birthday

Suatu petang, aku dapat mesej dari kak Tiah. "Esok, birthday kak Akma. Jom celebrate malam ni." Aku tak sihat. Tapi, disebabkan aku takut aku jeles sebab tak dapat join geng purple, aku pun memaksakan diri pergi. Akhirnya, kami berkampung di Chicken Rice Shop. 

Disebabkan geng purple ni semuanya perempuan dan makannya pulak di shopping complex, tak sah kalau tak ronda-ronda. Window shopping la katakan. Kebetulan salah seorang dari kami akan berwalimah lepas raya nanti, kami dijadikan sebagai consultant tak bertauliah untuk memilih barang hantaran. Dah kena plan untuk turun ke Johor lepas raya nanti.

Diyani's wedding 

Esok, salah seorang rakan sekelas aku merangkap ahli geng purple seMalaysia akan berwalimah. Tahniah Diyani. Aku tumpang gembira. Barakallahulakuma wabaraka alaikuma fikhair.

Masa aku dapat jemputan dari Diyani, jadual exam belum keluar. Tup-tup bila keluar hari tu, ada satu paper tersesat hari Isnin ni. Disebabkan aku ni seorang risk-averse, memikirkan aulawiyat pinjam term arab sikit, aku hanya mampu kirim hadiah pada dua orang geng purple yang akan ke sana. Diorang bertolak malam ni. Seeru ala barakatillah, sahabat. Semoga selamat sampai.

Tema Diyani, hijau. Aku suka peach.

Kak ngah balik

Esok kak ngah balik dari US. Cuti summer sampai end of August. Kak cik pun balik dari Egypt mid July nanti. Dapat lah kita semua teman umi kat rumah kan. Yang penting kita dapat puasa dan raya sama-sama tahun ni. Manalah tau kak long sambung belajar kat Aussie tahun depan, amin.

Kak long suruh kak ngah belikan jajan untuk kak long. Sebab, kak ngah suka buli kak long. Haha. Kita jumpa esok ye, kak ngah. Semoga selamat sampai esok. ;-)

Tak sabar nak dengar cerita pasal Niagara Falls dan pasal tuuuuuuut. 

The end.

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...