KAMBING VS KALA JENGKING
Saturday, January 01, 2011 by MAWAR BERDURI in Labels: ,

Sepanjang berada bersama-sama dengan nenda di kampung, ana mengambil kesempatan untuk mengenali dan meneliti kisah-kisah mahupun pesanan-pesanan orang lama, untuk diambil intipatinya sebagai pengajaran. Seperti kata orang, yang elok dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.

...................................................

JADILAH SEPERTI KAMBING!

Sesudah menjamu selera berlaukkan ikan bakar dan sayur-sayur hutan masak lemak (tak tau nama betul), nenek kemudiannya berkongsi salah satu pesanan orang dahulu mengenai sifat-sifat perempuan yang dikaitkan dengan 10 jenis binatang. Antaranya kucing, ular, kala jengking, khinzir, 'beruk' dan beberapa binatang yang lain yang sifat utama binatang-binatang tersebut disinonimkan dengan tingkah laku seorang perempuan.

"Tengok kucing tu. Suka duduk di tempat-tempat yang lembut, suka tidur dan suka sangat bermanja dengan manusia. Kalau seorang perempuan itu suka duduk di atas katil yang empuk, benmanja-manja, ha, itu tandanya perempuan tu tabiat utamanya seperti kucing."

"Maksudnya nek, tak elok ke kalau jadi macam kucing?"

"Bukan tak elok, cuma jangan dilebih-lebihkan. Sebagai contoh, tidak salah untuk bermanja-manja, namun sesuaikanlah dengan siapa dan bila situasinya. Tapi, kalau sifat seperti ular dan kala jengking, kita mesti buang terus dari diri kita."

"Kenapa, nek?"

"Ular ni kalau dikaitkan dengan orang perempuan, tabiatnya suka bawa fitnah dan kala jengking pula, tabiatnya suka mengumpat. Jadinya, perangai macam kedua-dua binatang ni memang tak elok dan bawa dosa pula."

Nauzubillahiminzalik. Nenek membuat kesimpulan untuk menjadi seorang perempuan yang sempurna, jadilah seperti kambing. Suka beribadat, tidak menjaga tepi kain orang dan baik hati.

"Tapi, kenapa kambing nek? Bukan kambing tak suka mandi ke?"

...................................................................

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Apa yang ingin ana kongsikan kali ini bukanlah sekadar sebuah kisah penglipur lara untuk dijadikan bed time story, namun tidak salah bukan, jika diambil pengajarannya untuk diamalkan dalam hidup kita. Mungkin agak kasar apabila dikaitkan seorang wanita yang sempurna penciptaannya dengan binatang-binatang yang dijadikan Allah swt, tidak berakal dan tidak mampu untuk berfikir. Namun demikian, pada pandangan ana, sesekali yang 'kasar' itulah mampu melekat di hati kita pada suatu jangka masa yang lama.

Sebagai tuntasnya, ana ingin membawakan kisah yang pernah diceritakan oleh Rasulullah saw ketika peristiwa Isra' dan Mikraj yang mana sebilangan besar penghuni neraka adalah terdiri daripada kaum wanita. Semoga Allah swt melindungi kita semua dari azab Allah swt yang ternyata pedihnya tidak terhingga. Sama-sama kita renungkan.

p/s: Sayur-sayur hutan tu beli kat pasar je.. =)

  1. asma', ana mcm singa betina. garang! haha. mcm mane tuh???

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...