KITA BELAJAR DARI MEREKA
Tuesday, July 13, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels: ,

Saya suka melihat laut yang tebentang luas.
Saya suka mendengar desiran air sungai yang mengalir di
celahan batu.
Saya suka meneliti ke arah mana sang unggas berterbangan.
Saya suka menanti sang cengkerik menitipkan kata-kata.
Saya suka menikmati tiupan bayu yang meniup di pipi.
Saya suka mengira bintang yang berkerlipan di langit.
Saya suka merasai kedinginan air hujan yang membasahi bumi.
Kenapa saya suka?
Kerana jiwa saya akan tenang.

..............................................................


Ombak menderu, membicarakan sesuatu?

Jiwa yang tenang dan damai apabila mendekati alam merupakan satu fitrah yang telah Allah swt kurniakan buat kita yang bernama insan. Ketenteraman hati dan perasaan apabila melihatkan kebesaran ciptaan Yang Maha Esa membuatkan kita akan tersentuh dek kehebatan penciptaannya. Pernahkah kita terfikir apakah signifikannya jiwa yang tenteram dengan alam yang terbentang luas? Kepatuhan kepada sunnatullah menghasilkan aturan yang begitu unik. Siang dan malam yang silih berganti. Terhasilnya pepohon yang merendang dari sebiji benih yang hanya sebesar kacang tanah. Lahirnya satu makhluk yang bergelar manusia dari benih kedua ibu bapanya yang tak dapat dilihat oleh mata kasar dan banyak lagi. Begitulah ketetapan Allah yang Maha Esa.

Allah swt berfirman di dalam surah As-Hasyr, ayat 1 yang bermaksud, "Bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Alam tidak pernah jemu untuk bertasbih kepada Penciptanya. Bertasbihnya mereka kepada Allah tanda mereka tidak lupa kepada Yang Maha Pencipta. Mereka sentiasa zikruLlah (mengingati Allah). Zikir kepada Allah yang diungkapkan pada bahasa mereka yang mungkin tidak dapat kita tafsirkan, mampu membuatkan kita turut merasa kesannya. Kesan untuk merasai ketenangan. Hebat sungguh. Bagaimana pula agaknya andai kita sendiri yang mengingati Allah saban waktu. Masya Allah, pasti berganda kehebatannya.

"(Yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenteram." (Ar-Rad, ayat 28).

Hmm.. Rupa-rupanya itu rahsia mereka. Patutlah jiwa kita akan terasa kedamaiannya apabila mendekati alam. Mereka sentiasa zikruLlah! Alhamdulillah, nampaknya satu ilmu penting telah mereka ajari buat kita yang mendekati tanda kebesaran Allah swt. Sama-samalah kita zikruLlah agar kita dapat rasai kehebatan kuasa penenang jiwa!



Marilah bersama-sama alam berzikrulLah..

p/s: Nak honeymoon dalam hutan macam Adamaya.

  1. amboi.. nk honeymoon pulak dah!

  1. che pa: haha.. honeymoon dengan moon

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...