JIKA ITU YANG KITA INGINKAN
Sunday, July 04, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels: ,

Kesempatan menjadi fasilitator bagi program Smart Solat baru-baru ini, telah ana jadikan sebagai peluang untuk mengenali dan mendekati masyarakat di salah sebuah daerah di negeri Selangor. Mungkin gambaran dan dapatan yang ana peroleh daripada pemerhatian dan pekongsian dengan peserta yang rata-ratanya masih bersekolah rendah tidak begitu tepat lantaran tiada kajian yang khusus dijalankan, namun cukuplah untuk ana menilai dan mengambil sesuatu untuk dijadikan pengajaran dan sempadan bagi mendepani mehnah dan ujian sepanjang hidup di atas muka bumi Allah swt ini.

.............................................................................................

"Kenapa adik tak pergi sekolah agama?" soal ketua fasilitator setelah mendapati sebahagian besar peserta tidak mengikuti pengajian agama secara khusus di sebelah petang.

"Tak de duit," jawab seorang peserta. Dan akhirnya, jawapan itu juga yang menjadi jawapan kepada sebilangan peserta yang lain.

"Ada buku pasal solat di rumah?"
"Tak de."
"Mak ayah ada ajarkan solat di rumah?"
"Tak de. Mak ngan ayah pergi kerja," jawapan dari seorang peserta ini mematikan persoalan yang ditanya.

.............................................................................................


Beburung itu pun sujud kepada Allah swt.


Para peserta telah kami bantu dengan perkongsian mengenai perkara-perkara asas dalam solat dan menitipkan praktikal solat secara sempurna agar solat akan didirikan tidak menjadi sia-sia. Sedikit kesukaran bagi kami dalam mengendalikan slot ini memandangkan majoroti peserta tidak pernah dan tidak tahu solat langsung. Namun demikian, kami cuba yang terbaik agar mereka dapat menguasai tiang agama yang telah diperintahkan terus oleh Allah swt kepada Rasulullah saw.

Ketika sedang membantu para peserta, fikiran ana mengimbau kembali akan pengalaman solat secara bersendirian yang pertama dilakukan ketika berusia sembilan tahun. Berbagai-bagai perasaan yang dirasai ketika itu lantaran solat sebelumnya lebih mudah kerana akan dilakukan secara berjemaah sama ada bersama dengan abuya mahupun ummi. Pergerakan mereka hanya perlu diikuti, maka selesailah solat. Namun, kali ini solat terpaksa dilakukan bersendirian sambil diperhatikan tertibnya oleh kedua-dua mereka. Kedengaran juga adik-adik yang menahan gelak melihatkan diri melakukan solat sambil menantikan arahan daripada ummi dan abuya untuk setiap pergerakan di dalam solat dan ada kalanya tersilap melakukan sujud tanpa rukuk terlebih dahulu. Bermula daripada saat itu, solat dapat dilakukan tanpa bantuan daripada mereka. Setinggi-tinggi penghargaan buat ummi dan abuya tercinta yang masih sempat meluangkan masa untuk mendidik diri ini dalam melaksanakan ibadat utama ini.

Satu perasaan hiba dan sedih dapat ana rasakan apabila ana cuba membandingkan didikan yang ana perolehi dengan didikan yang dirasai oleh sesetengah para peserta. Jika diri ini mendapat didikan awal agama dari ibu bapa, mereka pula menerimanya daripada kami yang kebetulannya memilih kawasan itu untuk diadakan program ini. Tahniah buat ibu bapa yang memberikan keizinan untuk anak-anak mereka menghadiri program ringkas yang kami aturkan. Namun, ana cuba untuk membayangkan andai kata program seperti ini tidak dijalankan, adakah mereka akan tahu apa itu solat? Adakah mereka tahu wuduk itu perlu dimulai dengan niat dan diakhiri dengan basuhan pada kaki? Bagaimana pula dengan tertib di dalam solat? Adakah terdapat pihak yang akan membantu mereka? Bagi yang bernasib baik, mungkin mereka dapat mempelajarinya dari ustaz dan ustazah yang mengajar Pendidikan Agama Islam sewaktu di sekolah. Namun, jika dibandingkan penekanan untuk matapelajaran ini dengan matapelajaran yang lain, Pendidikan Agama Islam sering dipinggirkan lantaran tidak termasuk dalam lima matapelajaran Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Ada yang berjaya mendapat 5A dalam UPSR, matapelajaran agamanya gagal. Masya Allah. Generasi ini rupanya yang berjaya dilahirkan di bumi Malaysia ini.

Kesibukan ibu bapa yang mengabaikan pendidikan rohani anak-anak ditambah lagi dengan sistem pendidikan negara yang tidak menekankan ilmu fardhu ain yang hukumnya WAJIB dipelajari oleh setiap Muslim telah melahirkan generasi hari ini yang saban bulan menghasilkan 2500 bayi tanpa bapa. Bagaimana pula dengan yang tidak bersolat? Jangan sampai Allah swt meneggelamkan Malaysia sebagaimana bumi Acheh yang masyarakatnya ketika itu jauh dari Islam meskipun di bumi itulah lahirnya ramai wali Allah. Nauzubillahiminzalik.

Marilah sama-sama kita mensyahadahkan sistem di muka bumi Allah swt ini. Tegakkan sistem Islam di bumi Malaysia. Adalah menjadi fitrah manusia sama ada Muslim mahupun bukan Muslim bagi menginginkan perkara-perkara kebaikan. Kuasa untuk memilih sistem Islam ataupun bukan itu di tangan anda, dengan izin Allah swt. Buatlah pilihan yang betul.
...................................................................................

"Terima kasih banyak-banyak buat adik-adik yang sudi menjalankan program ini bersama dengan mereka. Akak sebenarnya dah naik bimbang sebab mereka ni memang tak dapat didikan dari ibu dan ayah. Mana tidaknya, siang malam sibuk mencari duit untuk keselesaan hidup keluarga sehingga mengabaikan tanggungjawab utama kepada anak-anak untuk mendidik mereka agar melaksanakan perintah Allah swt dan menigggalkan larangan-NYa. Kesusahan hidup membuatkan anak-anak terabai di sudut jiwa dan agamanya. Ini yang adik lihat baru golongan kanak-kanak, belum lagi golongan remaja. Akak pun cuba yang terdaya untuk mendekati mereka melalui kelas tuisyen akak. Kalau sudi, adik-adik buatlah pula program untuk golongan remaja. Bantulah mereka dekat dengan Allah swt," bicara seorang kakak yang merupakan ahli jawatankuasa surau tempat kami menjalankan program ini ketika bersama-sama menikmati sedikit kudapan yang disediakan.

"Insya Allah, kak."
...........................................................................................

Sekian sahaja untuk perkongsian ini. Ambillah mana-mana yang dapat dijadikan pengajaran. Jutaan kemaafan dipohon atas fatrah imtihan yang membuatkan perkongsian ini terhenti seketika sebelum ini. Doakan penulis agar terus istiqamah dalam perjuangan dan doakan juga kejayaan penulis di dunia dan akhirat.

p/s: Dah bau keropok lekor la...

  1. Assalammualaikum wbt..

    Betapa ramai anak=anak kecil yang kurang pendidikan agama..

    Bertuah Asmaa' dapat timba pengalaman di tanah air kita.

    Semoga kami di sini dapat mengumpul kekuatan untuk pulang dan menyumbang bila pulang nanti..

    Doakan...

  1. onee: Insya Allah onie! Marilah sama-sama kita menunaikan amanah Allah di atas muka bumi ini.

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...