MESEJ BUAT KITA
Thursday, December 03, 2009 by MAWAR BERDURI in Labels:

Salam Aidiladha buat semua. Kemeriahannya sudah hampir seminggu ditinggalkan setelah umat Islam bersama-sama melaungkan takbir memuji kebesaran Allah pada 10, 11, 12 dan 13 Zulhijjah. Saban tahun kita meraikan kedatangan Aidiladha ini dengan penuh kesyukuran dan apa yang pasti kita akan diperingatkan dengan peristiwa dan mesej yang sangat berkait rapat dengan sambutan yang penuh dengan kebesaran Allah ini. Peristiwa yang berlaku di antara Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s mungkin sudah larut dalam ingatan kita lantaran sering diperingatkan setiap tahun oleh khatib melalui khutbah yang disampaikannya. Bagaimana pula dengan mesej disebalik peristiwa yang berlaku dan hikmah ibadat haji dan korban itu sendiri? Adakah perihal ini sekadar larut namun tidak dicerna melalui penghayatan yang mendalam?

Suasana sewaktu Aidiladha baru-baru ini. Sampai sekarang ana tak mampu nak tengok darah banyak-banyak. Takut pitam...

Mengambil iktibar daripada peristiwa yang berlaku ke atas kedua-dua nabi Allah ini, ana terpanggil untuk membincangkan isu pengorbanan yang menjadi salah satu daripada mesej-mesej yang dapat kita kutip daripada hikmah Aidiladha. Hal ini mungkin sudah acap kali didengari oleh kita semua, namun mungkin tidak salah untuk ana memperingati diri ana yang penuh dengan dosa dan kelalaian ini, serta menjadi satu perkongsian buat sahabat sekalian. Apabila membicarakan soal pengorbanan ini, kita tidak akan lari daripada menyentuh isu pengorbanan seorang ayah terhadap keluangnya, seorang ibu yang bertungkus lumus membesarkan anaknya dan seorang guru yang sanggup menerangi kehidupan anak didiknya. Namun demikian, mungkin kita terlupa akan satu pengorbanan yang mungkin tidak mampu untuk dicapai oleh kita semua iaitu pengorbanan seorang Rasul untuk membawa nur ke seluruh dunia, menghilangkan dzulmat yang penuh dengan kejahilan.

Para sepupu sedang berseronok menikmati air laut. Nasib baiklah, ana ni dah tue. Kalau zaman mude-mude dulu, selalu jugak jadi jaguh air laut ni.

Duhai sahabat, sudilah kiranya jika kita sama-sama membayangkan betapa besarnya pengorbanan yang telah dilakukan oleh seorang insan bernama Muhammad bin Abdullah yang telah membawa cahaya Islam ke dalam kehidupan kita pada hari ini. Kesakitan yang dirasai ketika memikul amanah Allah ini langsung tidak melumpuhkan kekuatan iman dalam dirinya. Mampukah kita untuk merasai kesakitan balingan batu yang bertubi-tubi? Ataupun kuatkah kita untuk menahan segala cacian dan tohmahan? Bagaimana pula dengan ancaman bunuh yang menjadi penantian yang tidak diundang? Adakah kita mampu untuk menghadapi semua ini, sahabat? Inilah dia cabaran yang pastinya menanti kita wahai pejuang agama Allah. Mehnah dan trebulasi menjadi makanan yang pasti buat kita dalam membawa nilai pengorbanan untuk mengembalikan Islam agar kembali gemilang di atas muka bumi ini. Mungkin sukar untuk kita menelan segala kepahitannya. Namun, ingatlah. Syurga Allah sedang menanti dan yang pastinya inilah yang telah dirindui oleh si dia, kekasih Allah yang kita kasihi. Terima kasih wahai Rasulullah di atas pengorbananmu. Kami rindu padamu dan terimalah kami sebagai ummatmu di akhirat kelak.

Si cilik yang mewarnai Aidiladha.

Perjuangan dalam menegakkan syiar Islam dan pengorbanan merupakan dua aspek yang tidak dapat dipisahkan. Hal ini telah jelas ditunjukkan melalui firman Allah dalam surah As-Saff ayat 10 dan 11. Sirah yang menceritakan akan liku-liku perjuangan Rasulullah s.a.w dan para sahabat turut menjadi gambaran akan peritnya jalan yang menuju redha Allah. Yang pastinya, tiada jalan pintas untuk menuju destinasi ini dan ini adalah petanda bahawa besarnya nikmat yang bakal dirasai oleh mereka yang memilih untuk berada pada jalan perjuangan dengan keyakinan yang teguh pada janji Allah. Adalah mustahil untuk kita tidak tergelincir dalam menghadapi liku-liku tersebut. Oleh sebab itu, yakinlah pada keampunan Allah melalui taubat kepada Nya. Kasih sayang Allah pada kita tiada tara bandingannya. Itulah fitrah bagi kita sebagai seorang insan yang lemah. Bersama-samalah kita kembali pada Allah agar dosa tidak mencemari pengorbanan buat perjuangan kita di bumi Allah ini. Ya Allah, terimalah taubat kami. Ampunkanlah dosa kami. Kami ini lemah dan tidak berdaya, ya Allah. Perkenankanlah permintaan kami...

Inilah yang mampu ana coretkan kali ini. Aidiladha dan pengorbanan merupakan dua perkataan yang tidak dapat kita pisahkan. Pengorbanan dan perjuangan pula merupakan dua medan yang tidak mampu dirungkai ikatannya. Kesimpulannya, Aidiladha, pengorbanan dan perjuangan sangat berkait rapat jika kita sudi melihat akan setiap pengertian dengan penuh penghayatan. Akhir kalam, salam Aidiladha buat sahabat sekalian..
Align Center
p/s: Bercita-cita nak pergi haji diusia 30 tahun. Semoga Allah permudahkan.

  1. kate nk bisness lembu..takut tgk darah? :)

  1. perjuangan adalah medan, pengorbanan adalah senjata. Tanpa senjata pengorbanan, pasti kita akan tersungkur di medan perjuangan.

  1. tanpa nama: kalau dalam bisnes lembu, ana yang jadi bos..hehe.. org lain yang tukang sembelih.. jadi x de la kena tgk darah sgt..hehe

    juwe: agree.. kalau kedua-duanya dipisahkan, nikmat perjuangan itu mungkin tidak dapat dirasai oleh para pejuang..

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...