DAMAINYA SANG BAYU...
Tuesday, March 10, 2009 by MAWAR BERDURI in Labels:


Hari Jumaat yang lalu, ana dan 4 orang sahabat yang lain(Nina, Diyana, Maya dan Jes) bersama-sama mengadakan rehlah di Pantai Port Dickson. Bukanlah bertujuan untuk membuang masa tetapi hakikat kebesaran Allah itulah yang ingin dihayati. Cuaca yang agak mendung pada mulanya sedikit sebanyak hampir mematahkan hasrat yang telah bersemi di hati kami. Namun yakin akan segalanya di bawah kekuasaan Allah, kami tetap meneruskan apa yang telah dirancang. Berbekalkan tawakkal kami memulakan perjalanan dengan doa agar dipermudahkan segala urusan.

Alhamdulillah, sepanjang perjalanan ke sana, kami tidak mengalami sebarang masalah. Namun, kami hampir diduga dengan ketiadaan bas semasa hendak pulang ke kolej. Segala puji bagi Allah sekali lagi kerana kami sempat menahan sebuah teksi yang sanggup membawa kami pulang ke Seremban walaupun terpaksa berhadapan dengan risiko saman! 6 orang termasuk pemandu dalam sebuah teksi.. Memandangkan perjalanan ke Kolej MARA Seremban mengambil masa hampir 1 jam, kami berbual-bual dengan pak cik driver. Rupa-rupanya, pak cik tersebut adalah seorang bekas major dalam ketenteraan di Sarawak. Kami khusyuk mendengar beliau mengimbau kenangannya semasa berkecimpung sebagai seorang tentera sambil menyelitkan latar belakang keluarganya. Moga-moga ada nasihat yang boleh diambil.

..............................................................

"Wei, kesian la kat balak aku yang sorang lagi." "Kenape lak?" "Ye la. Aku ade balak yang lain." "Balak aku suka aku dye rambut." "Tu la, balak aku pun macam tu. Boring la colour hitam."

"Bagilah balak aku jalan! Kalau tak, siap kau nanti."

................................................................

Astaghfirullah.. Begitulah antara dialog-dialog yang ana terdengar semasa di dalam bas untuk ke Port Dickson. Apa yang pasti, kata-kata tersebut datangnya daripada 2 orang pelajar sekolah menengah perempuan yang bertudung yang juga kebetulannya hanya selang satu tempat duduk dari ana dan sahabat-sahabat yang lain.

Inilah realiti yang berlaku dalam kalangan remaja Muslim hari ini. Hanya dengan beberapa dialog sahaja, kita dapat melihat parahnya jiwa-jiwa remaja yang bakal menjadi generasi yang akan memimpin negara suatu hari nanti. Akhlak yang ditonjolkan jauh menyimpang dari contoh yang telah ditunjukkan oleh Junjungan Besar Muhammad s.a.w. pada zaman remaja baginda. Dapatlah kita lihat satu kerugian di situ. Alangkah baiknya sekiranya remaja Muslim kita pada hari ini sibuk membincangkan masalah ummat yang berlaku di seluruh dunia. Tiada istilah 'nampak tua' sekiranya mereka mempunyai pandangan yang matang dalam isu-isu yang melanda masyarakat pada hari ini. Usamah bin Zaid telah diangkat oleh Rasulullah s.a.w. untuk menjadi panglima perang ketika usianya tidak melebihi 20 tahun. Bagaimana pula dengan remaja kita?

p/s: Kami bawa bekal makanan dari DS. Nak jimatlah katakan...

  1. mcm ni la....
    pergi pd tak nak ajak aku...

  1. ala...lain kali kita pergi lah..

  1. sedihnya citer budak remaja tuh... tiba2 aku teringat kat seseorang.. sedih.. sedih..

  1. ye2.ak stuju.malah skarang,bkan stakat pelajar skool menengah je.dah merebak ke skolah rendah.Tanya diri,ape yang perlu dilakukan skarang...renungkan

  1. inilah hakikat penghujung dunia.....

  1. salam kak asmaa'

    nk link boleh?

  1. Duk seremban baik-baik no...salam dari BRaInS.

  1. salam...
    kak zainun terjupe blog asma kat blog cg ida..ters je link aci kan?ingt tak kat kak zainun lg?huhuhu..asma belajo kat mne sekrg yer?

  1. best time rehlah tu... cam nk g lg.. tp mmg btul2 dugaan r time g tu.. asmaa', nape x cite yg kite turun dr bas tu kat batu 4, bukan batu 10 yg mc, uncle bas tu suruh... hehe... malu sungguh bile berpuluh-puluh pasang mata atas bas tu duk pndang kiter berlima... (sheepish) nina dh determined, x nk naik bas tu blik... humiliating moments become sweet memories.. InsyaAllah...

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...