PENANTIAN ITU SUATU YANG MENYEKSAKAN?
Saturday, October 16, 2010 by MAWAR BERDURI in Labels:

Seperti biasa, ana menunggu ketibaan komuter (KTM) yang jadual perjalanannya hanya terpampang sebagai hiasan. Penantian selama setengah jam itu membuatkan ana cuba untuk memerhatikan dan membuat penilaian akan keadaan masyarakat di sekeliling sambil mata yang tidak lepas-lepas dari memandang jam di handphone.

Tiba-tiba, ana terdengar satu perbualan dari satu pasangan yang kebetulannya berada di sebelah ana. Meneliti gaya mereka seperti hendak berbisik, tetapi jelas kedengaran butiran perkataan yang mereka pertuturkan. Ana tersenyum. Jam di handphone sudah menunjukkan angka 2008. Pukul 8.08 malam. Alhamdulillah, ana selesai bersolat Magrib berjemaah di surau Intec setelah selesai makan malam bersama adinda di sana. Itupun secara illegal.Sebabnya, tidak boleh masuk ke kawasan kediaman pelajar tanpa student’s tag.

*“Nok tanye guano. Dia tu, paka tudung labuh. Satgi dia dakwoh kita pulok,” bicara si gadis yang memang cun, tapi manis sekiranya berpakaian mengikut syariat.

*“Tanyolah, tok ke nok tanyo orghe hok ujung nu,” balas sang jejaka yang bertindik di telinga.

Orang kelate rupanya. Ana ingat orang Indon mana tadi.


Bilalah nak upgrade ni..

..................................................................................

“Kak, tumpang tanya. Mana satu yang ke KL Central?”

“Hmm, kalau nak ke KL Central, kena tunggu kat sini. Sebelah sini ke Pelabuhan Klang.”

Ana cuba menjawab dengan senyuman. Sekurang-kurangnya, ana berterima kasih kepada mereka kerana tidak takut dengan ana. Bertudung labuh, berbaju labuh bukanlah tanda kita harus ditakuti oleh masyarakat. Merekalah yang harus kita dekati dengan kasih sayang menandakan Islam tidak membawa kepada permusuhan. Semoga pasangan itu dikurniakan hidayah daripada Allah swt dan kembali kepada cara hidup Islam yang sebenar.

......................................................................

*("Macam mana nak tanya. Dia tu pakai tudung labuh. Nanti kita didakwahnya pulak.")

*("Tanyalah, tak kan nak tanya orang yang duduk kat hujung sana tu,")

p/s: Sejak masuk umur 20-an ni, selalu dipanggil kak walaupun kadang-kadang kita ni yang muda dari dia. Agaknya muka ni dah macam mak orang.

  1. haha. serius kelakar. =p

  1. husna, aku teringat babak2 menarik waktu kita orentasi kat kms dulu. waktu tgh main satu game kat gelangang bola keranjang. ko igt x husna?

  1. husna & nisoh:.. aku tau kisah tu.. haha...

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...