RAMADHAN KALI INI
Wednesday, August 26, 2009 by MAWAR BERDURI in Labels:

Ramadhan makin berlalu dan telah mula menjengah fasa kedua di mana keampunan Allah dijanjikan pada hamba-hambaNya yang mengambil peluang untuk mendapatkannya. Fasa kerahmatan sudah hampir meninggalkan kita dan persoalannya adakah kita berjaya merebut nikmat kasih sayang Allah yang tiada tolok bandingannya. Alhamdulillah, walaupun pelbagai ujian yang terpaksa dilalui, Ramadhan selama 6 hari berjaya diharungi walaupun kadang kala ana terkenangkan saat menyambutnya pada tahun-tahun sebelum ini. Benarlah apa yang dikatakan Ramadhan itu merupakan satu madrasah yang penuh dengan tarbiyah. Pendidikan jiwa mahupun jasad memenuhi segenap kegiatan kita.

Kenangan majlis berbuka puasa nuqaba' di KMS.
............................................

Sepanjang menjadi warga UniSA, ana kian terdedah akan situasi yang bakal ana hadapi di alam kerjaya suatu hari nanti. Insya Allah.. Persekitaran yang kurang Muslim, membuatkan kita bertambah matang dalam menilai akan keindahan dan kemuliaan agama Islam yang kita cintai. Alhamdulillah, ana dikurniakan dengan coursemates yang menghormati pendirian ana dalam menunaikan tuntutan agama. Mereka faham akan solat yang perlu didirikan apabila sampai waktunya, makan dan minum yang terpaksa ditahan tika berpuasa dan adab pergaulan antara lelaki dan perempuan yang amat dititikberatkan dalam Islam. Suatu hari nanti, ana mungkin terpaksa berhadapan dengan situasi seperti ini malah mungkin lebih mencabar. Diri yang lemah ini harus diperkuatkan lagi untuk menghadapinya. Semoga madrasah Ramadhan ini menjadi wadah untuk mencari kekuatan itu.

p/s: Ana pernah dipelawa untuk mengadakan perbincangan sambil lunch di sebuah restoran Cina dan kerana menghormati rakan-rakan, ana hanya masuk untuk mengadakan perbincangan tanpa makan di situ. Namun, dek kerana melihat kegelisahan ana yang agak tidak selesa, mereka menangguhkan perbincangan untuk diadakan di library pada masa yang lain. Alhamdulillah...

  1. Selamat menyambut Ramadhan.. Laparnyer tgk gambar tu. nak aiskrim....

  1. slm asmaa'..!
    Moga dirimu sentiasa dalam pandangan dan rahmatNya..

    Teruskan perjuangan..

    p/s : shafa, sanggup awk trliur aiskrim 2..
    kurang pahala puasa nnt..
    he3

  1. che pa: selamat menyambut puasa jugak.. kalau ko teringin aiskrim, jom dtg umah aku, I'll treat you...
    cik perkongsian: amin.. farah, see you next saturday..

My photo
Menitikberatkan perjuangan yang jitu semata-mata berlandaskan jalan kebenaran meskipun kemenangan bagaikan sukar untuk dicapai.

...